A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å



Various: "Just Around Bakersfield"

Classics Records / Musikkoperatørene

* * * * *


The Bakersfield Sound er en sjanger innen countrymusikk som oppstod på 50-tallet i barer og honky tonks i og rundt Bakersfield i California. Bakersfield var målet for mange imigranter fra Oklahoma, Texas, Arkansas og andre steder i sør og disse "Okies" brakte selvsagt med seg sin egen musikktradisjon. En vanlig besetning i røykfylte honky tonks var ofte steelgitar, piano, trommer og Fender Telecaster.

I 1954 spilte Bud Hobbs inn "Louisiana Swing" for MGM Records med Buck Owens på sologitar (Buck Owens var på 50-tallet en mye benyttet studiomusiker for Capitol Records og spiller på plater med artister som Tennessee Ernie Ford, Sonny James, Wanda Jackson, Del Reeves, Tommy Sands, Tommy Collins, Faron Young og Gene Vincent), Bill Woods på piano og Oscar Whittington og Jelly Sanders, begge på fele. "Louisiana Swing" regnes som den første innspilte låta i stilen vi i dag kjenner som The Bakersfield Sound – eller The Buck Owens Sound som mange også kaller det.

Det poppet opp myriader av små plateselskap; Audan, Bakersfield, Fire, Tally, Global, Hunco, Impact, Rural Rhythm osv. Tally gjorde det stort utover på 60-tallet med artister som Jean Shepard, Tommy Collins, Buck Owens og ikke minst Merle Haggard i stallen, og snart var The Bakersfield Sound den mest populære stilen innen countrymusikk i USA. I våre dager er Dwight Yoakam den vi mest forbinder med denne stilen.

Denne 34-spors samlingen, med undertittel "Rock Bop Country", tar for seg innspillinger fra 50-tallet, og i tillegg til country sorterer mye av dette under reinspikka rockabilly. Eksempelvis Buck Owens som på "Hot Dog" og "Rhythm And Booze" brukte pseudonymet Corky Jones da han fryktet at rocken kanskje ville ødelegge ryktet hans som countrymusiker. Mens han på den suverene (rockabilly)versjonen av "There Goes My Love" står oppført som Buck Owens (BR549 gjør sin versjon på albumet "Big Backyard Beat Show").

Vi blir kjent med regionale artister som Wally Lewis som i det knøttlille en-sporsstudioet til Tally Records spilte inn den sjarmerende halvrockeren "Kathleen", og eksempelvis Duke Dickson som i ’58-’59 spilte inn seks låter for Global Records og det var det. To av dem hører vi her og "Is You Is, Or Is You Ain’t" sender tankene til Big Bopper.

Bill Woods – har med tre låter her, blant annet en shufflete og felegnikkende "Truck Drivin’ Man" – blir i det 36-siders utsøkte hefte som følger med, omtalt som "The Father of The Bakersfield Sound". Han spilte flere instrumenter – piano på før nevnte "Louisiana Swing" – men for det meste gitar. Woods var fra 1950 i 14 år engasjert på klubben Black Board Café i Bakersfield. Her spilte han sju dager i uka, han var også discjockey og hyret inn det som kunne krype å gå av countrymusikere som gjesteartister. Mange år senere spilte Merle Haggard inn Red Simpsons hyllestlåt "Bill Woods from Bakersfield". Woods døde i 2000 og Red Simpson har en gang sagt om Woods: "He was pure country. If you want to know the history of the Bakersfield sound, it's all in that song. He helped everybody."

En super samling dette.

Dag Bøgeberg


Tilbake til anmeldelser 2009