WS Holland og hans reisefølge landet på norsk jord kl 10:50 mandag 19. august og etter en kort tur innom hotellet og fiskesuppe hjemme hos undertegnede, så bar det rett på øving i Memphis Bound Studio i Hamar. Dette studioet eies av No Cash-medlemmene Glenn Gran og Magnus Østvang og Holland ble umiddelbart fanget av soundet i studiorommet. Til tross for utpreget jet-leg og intens varme med åtte mann på 20 kvadratmeter, gjennomførte 78-åringen en imponerende 3-timers øving hvor vi pløyde gjennom nærmere 25 låter.
Låtmaterialet vi hadde lagt opp til var naturlig nok de fleste låtene på No Cash-utgivelsen "Sun Studio Sessions" (anmeldt i ROCK), samt Carl Perkins-perler som "Rockabilly Fever", "Matchbox", "Restless", "Blue Suede Shoes", etc.
Det var ikke tilfeldig at vi valgte å starte turneen med en utekonsert i Hamar fengsel, men at dette så til de grader skulle få slik medieomtale var over all forventning både for oss i bandet og legenden selv. Med innslag både på Østlandsendingen og Dagsrevyen samt dobbeltside og terningkast 6 i Hamar Arbeiderblad ble dette en stor opplevelse for alle, inkludert innsatte og ansatte i fengselet.
Minst like stor ble opplevelsen dagen etter, da vi var hyret inn av Fadderstyret på Høgskolen Campus Rena. Det var 150 elever til stede på Studentpuben på Rena og elevene som var mellom 19 og 25 år rikket seg ikke gjennom de to timene showet pågikk. Fadderstyret hadde i tillegg til en 90 minutters konsert dessuten bestilt en 30 minutter "History Session" der undertegnede og WS Holland satt alene på scenen og snakket om hvordan Holland ble med Carl Perkins og Johnny Cash, hvordan det var å være på veien med "The Man In Black", om den undervurderte (for noen, red.anm) gitaristen Luther Perkins, om de legendariske fengselskonsertene i San Quentin og Folsom samt hva filmen "Walk The Line" på godt og vondt hadde betydd for omdømmet til Johnny Cash og WS Hollands videre karriere de siste ti årene.
Konserten i Løten Kino torsdag ble et antiklimaks etter disse to første dagene med kun 30-40 tilskuere til stede, mens derimot Teatersalen i Brumunddal fredag ble det desiderte høydepunktet på denne 5-dagers turen. Fantastisk lyd, rundt 110 entusiastiske tilskuere og en WS Holland i kjempeslag ble rett og slett magisk.
WS Holland på sin Facebookside: |
Turneen ble på en måte kronet med en 60-minutters konsert på Under Brua-festivalen i Hamar lørdag for rundt 650 mennesker, selv om magien nok ikke kom opp mot det som skjedde i Brumunddal dagen før.
Neste år feirer WS Holland 60-års jubileum som utøvende musiker og undertegnede ser ikke bort fra at vi gjentar suksessen også sommeren 2014.
En 7-minutters dokumentarfilm om WS Holland ser du her.
Skilt på utsiden av Sun. (Foto: Dag Bøgeberg) |
Enhver kan vel forestille seg at man føler seg ganske liten når man stiller seg opp på det samme krysset i gulvet hvor Elvis stod og sang inn Thats Allright Mama i 1954. Bildene av alle storhetene henger på veggen og føles som om tusen argus-øyne prikker i skuldrene. Vår produsent James Lott - har produsert alle artistene her, helt siden Rattlen Hum prosjektet til U2 i 1987 på en måte gjennåpnet dette fantastiske stykke musikkhistorie. Under vårt første besøk i oktober i 2008 var misjonen å spille inn åtte kjente Sun- låter av to av de mest legendariske artistene nemlig Johnny Cash og Carl Perkins. Vi skulle spille disse låtene med norske tekster som undertegnede hadde skrevet altså ikke oversettelser.
Vår drøm var å få med i studio den eneste gjenlevende personen som har tilknytning til disse to fantastiske artistene trommeslager WS Holland. Han ble helt tilfeldig med Carl Perkins i 1954, var mannen bak tromme-soundet på verdens mest kjente rockabillylåt Blues Suede Shoes, turnerte med Carl Perkins i seks år før han ble med Johnny Cash i 1960 og var trofast medlem i det som da skulle bli Johnny Cash & The Tennessee Three i 37 år helt fram til 1997 da Cash var blitt så syk at han ikke lenger kunne turnere.
Hvordan får man så en legende på 76 år - som har opplevd alt med på et slikt prosjekt? Jo, man ringer og spør. Det verste svar man kan få er nei - vi fikk et rungende ja! Og for noen opplevelser vi hadde med denne meget joviale og hyggelig personligheten fra Jackson, Tennessee. Etter endt økt ble vi invitert hjem til ham og familien i Jackson til et fantastisk hus som til forveksling var veldig likt Graceland, for WS og kona Joyce hadde virkelig skapt seg sitt eget Graceland. Hele huset var som et Music Hall Of Fame hvor til og med Carl Perkins originale Blues Suede Shoes hang i en monter på veggen. Når vi kikket på bildene på veggen og det faktisk gikk opp for oss at den mannen vi nettopp hadde vært i studio med hadde spilt for fire forskjellige amerikanske presidenter på selve innsettelsen, ja da ble det vel mye for tre hedemarkinger og en utflyttet trønder. Denne mannen var en virkelig levende legende.
Til slutt litt om vår nettopp avsluttede andre runde i Sun Studio. Da vi hørte soundet og det produksjonsmessige resultatet etter opptakene i fjor høst bestemte vi oss for å gjøre Big Rooney & The Doghouse første rocke-skive i Sun Studio. Vi gjorde to av låtene fra i fjor Stray Cats & Wild Dogs og Memphis Groove som begge er sluppet som musikkvideo på YouTube sjekk ut her og her. Memphis Groove har også kommet inn på den web-baserte amerikanske Video JukeBox YouRock24 www.yourock24.com som eneste norske ved siden av Ida Maria.
Vi har jobbet knallhardt med nye låter siden da og dro nå over med ni nye, egne låter i kofferten pluss tre coverlåter av bl.a Tom Waits og Nick Cave. Disse to, samt KISS, Morphine og White Stripes betegner mye av inspirasjonen i disse nye låtene. Vi syns tekniker James Lott skapte et fantastisk sound på låta Stray Cats & Wild Dogs og ønsket å få de andre låtene inn i samme bagen og det syns vi at vi har fått til. I skrivende stund står det igjen mastring av låtene. Dette er en meget viktig prosess og James har anbefalt oss Larry Nix Mastering som har gjort underverker bl.a for artister som Stevie Ray Vaughan, Isaac Hayes, BB King, ZZ Top og The Neville Brothers.
Så et avsluttende lite shout out! Se opp for plutselig tilgang på plata, Big Rooney & The Doghouse Doghouse Party-Sun Studio Edition. Nye, meget energiske rockelåter med et legendariske historisk sus og sound fra rockens krybbe Sun Studio.
Big Rooney & The Doghouse består av:
Rune Big Rooney Myhren - munnspill/vokal
Glenn Hustler Gran - gitar/vokal
Anders Scarecrow Damås - trommer/vokal
Ole Martin Rusty Røsten - bass/kor