A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å



Various: "The Elvis Sound"

Classics Records

* * * *


Selv om Bill Haley var den første rock’n’roll-artisten som oppnådde kommersiell suksess på plate så var det den ulmende pakka ved navn Elvis Presley som sveipet over verden som et musikalsk snøskred og feide vekk alt som hadde vært før. Hans udiskutable musikalske evner kombinert med en utrolig utstråling og en gløgg manager var det som gjorde han til den skinnende stjernen han ble og fortsatt er.

Så stor var hans påvirkning og innflytelse på 50-tallet at horder med artister formet seg sjøl etter hans stil, enten ved å være direkte kopister, gjøre egne versjoner av hans låter eller innlemme elementer fra hans unike talent i sin egen vokalkunst og opptreden. Gjennom 30 låter og nesten like mange artister, et par av dem har med to låter, presenterer denne samlingen eksempler på alle kategoriene. Når man spiller skiva kommer fort følelsen av en slags Elvis light sigende – man får følelsen av Elvis, men bare litt liksom.

For denne lytteren er samtlige utøvere her nye bekjentskaper, mens mange av låtene kjenner vi selvsagt godt.

Eksempel på direkte kopist: New York-karen Eli Whitney hadde spilt inn "Jailhouse Rock" i 1957 og året etter stod "Wear My Ring Around Your Neck" for tur, og dette er en ren kopi av Elvis-versjonen. Whitney har studert i detalj Elvis’ fraseringer og uttale.

Eksempel på egne versjoner av Elvis’ låter: Ronnie Angel kom fra Memphis og ble oppdaget av Billy Lee Riley. I 1960 spilte han inn "That’s All Right" som faktisk foregriper arrangementet låta fikk av Las Vegas-Elvis på 70-tallet. Eller Idaho-gruppa The Stompers’ tøffe versjon av "Blue Moon Of Kentucky", med bluesete spikergitar som spiller solo hele veien og drivende tørt komp.

Eksempel på å innlemme elementer: Denne kategorien går mer på synsing. Dale Thomas var sikkert fan av Elvis og rock’n’roll han også, men at han med sin egen låt "Don’t Wait" skal være så påvirket av Elvis, er jeg ikke umiddelbart enig i. "Don’t Wait" ble spilt inn i tv-studioet på universitetet i hjemstaten Iowa sent i 1957 og er i denne anmelderens ører tidstypisk for tiden da den første rockabillybølgen begynte å flate ut.

Uansett, "The Elvis Sound" er historisk interessant lytting og her er mange låter som fortjener å fortsette å snurre i cd-spilleren, før nevnte The Stompers for eksempel.

Dag Bøgeberg


Tilbake til anmeldelser 2011