Fredag 16. august 2002 på Gamla i Oslo:
E - L - V - I - S tribute memorial day

Av Steinar Kallander


A-HA-HUH.....! NÅ ER DET LOV Å KØDDE MED KONGEN....
ELVIS TRIBUTE MEMORIAL DAY arrangeres nettopp fordi Rock’n’Roll-universet, showbiz og Elvis-fans kloden rundt husker denne dag - tirsdag 16. august 1977 da verden fikk nyheten som sjokkerte og rørte ved de fleste av oss som var gamle nok til å like han - om at Elvis hadde dødd på badet hjemme på Graceland av det man da kallte hjerte-attack. At andre forklaringer i pilleform har fulgt i kjølvannet for så være, da ingen har greid å leve opptil denne mannens vokal, myte og historie i ettertid.

I disse 25 årene er det ikke rent lite fascinerende galskap som selv har blitt en myte av hva gærne fans og showbiz har funnet på for å utnytte dette syndromet og jeg tviler ikke et sekund på at Elvis der oppe på sin plass i himmer’n, ler seg skakk av dette hysteriet som gjentar seg år etter år og ikke minst nå, 25 år etter i Memphis, og hva vi her i Oslo setter igang fredag 16. august!

Arrangementet kunne like gjerne vært kallt ELVIS TRIBAL DAY da arrangementet er myntet på alle typer Elvis-Fans. Alt fra de håpløse religøse Presleytarianere i sekt og kirke-form, til hardcore fans i fan-klubb-form, til mannen med noen tilfeldige Elvis-plater i hylla, til Rockabilly-folket som sverger til hans 50-tall, til de som bare liker 70-tallsutgaven eller som på andre måter er hekta på spesielle kapitler i mannens liv, til de som har skjønt at Elvis ikke bare var THE KING of Rock’n’Roll, men like mye kongen av Trash-humor om man ser på hans overdådige matvaner, luksus-liv og alle de festlige artiklene som har vært produsert av f.eks. Elvis-Juletreballer, Tannbørster eller kokebøker og ”you name it”! All den Trash-moroa som sikkert er en torn i øyet for den ekte Elvis-fan.

Elvis-hysteriet har utvilsomt mange barn og farger og det er det undertegnede og hans medsammensvorne band vil vise på scenen, samtidig som vi viser fram den ekte Elvis gjennom hans spillefilmer, dokumentarer og konserter.

Både dokumentaren THIS IS ELVIS, Konsert-filmene ELVIS ON TOUR og ELVIS IN CONCERT er filmer som kun er vist en eller to ganger i Norge i Elvis-Fan-Club-festival sammenheng eller på tv, mens filmene Flaming Star og Viva Las Vegas også er sjeldent, utilgjengelig snacks, mens King Creole er hans beste.

For en som var 11 år på sin første Elvis-festival 14. august 1977, bursdag den 15. og opplevde den sterke følsen av dødsbudskapet i media den 16. og ikke minst hysteriet i dagene etter hans død, er det nå spesielt å komme hjem og arrangere festival for mannen som har vært startkapitalen for de fleste av oss med Rock’n’Roll-interesser trass i at man som Rockabilly-fantast i alle år har gjort det beste for å dempe dette alt-over-skyggende bilde Elvis, hans utseende og myte, som er blitt innprentet i folk som igjen har hindret folks forståelse av at Rockabilly-kulturen er et mye større bilde for Rockabilly-folket selv, også når Oslo’s lengst levende sub-kultur viser seg på gata i sin tilsynelatende Elvis-positur.

For å si det med reine ord så har Ola & Kari dunks svært så uopplyste musikk-historiske intellegens vært såpass lavpanne at hver gang man har fått slengt Elvis etter seg på gata har det ofte endt i bråk og generell musikk-opplæring HA-HA.....!!

Uansett så har man med årene humret mye til alle de fantastiske kapitlene i Elvis-historien man kan spille på, derfor blir det gøy å presentere fire band med frie Elvis-tolkninger samtidig som Elvis favoritt mat: Peanut Butter & Banana-sandwich blir solgt i baren, samt at DJ PELVIS tar for seg en mer ukjent side av hans back-katalog og kjører hans 60-talls dansbare, Twist, Shake, Go-Go og Soul-låter som stort sett har vært bortgjemt på alle de såkallt dårlige film-sound-track skivene.

Første band ut etter Jet Set/Cocktail-filmen Viva Las Vegas er norges utvilsomme flaggskip i Rockabilly-land: TOINI & THE TOMCATS som selvfølgelig vil fokusere på hans 50-talls saker i ganske så autentiske versjoner, men den festlige vrien på det hele er at bandet er frontet av en dyktig kvinnelig vokal med Elvis flasket inn med morsmelka.

Nr to ut er Oslo’s utvilsomt tøffeste Rebel-Chicks i bandet BAZOOKA BOPPERS (bildet) som også har sin egen Female-Elvis vri, hvor mannen nok kommer til å gjøre et par ekstra rotasjoner ved markerings-hysteriet i Memphis, når damene sjenker han sine ekstatiske Boogie-Glam-Punk-Rock-versjoner.

Nr tre MAX VEGAS’ CRUISE CONTROLS har for anledningen utvidet kvartetten med et 10 manns orkester inkl. blåsere, kordamer og ekstra pianist og vil med et voldsomt trøkk, pomp og prakt, gjenskape feelingen av 70-talls Elvis.

Sist, og absolutt ikke minst, er Norges beste "Elvisimitator, bibliotekar fra Helvete og forfatter, Stig Elvis Furset. Denne Extreme-Elvis vil, sammen med backingbandet Hurt, gi til kjenne sin dypt personlige og engasjerte framstilling av Kongen. Den eneste Elvisimitatoren i dag som gjør det til et poeng at han ikke ligner fysisk på Elvis. Vi sier: Kjell Elvis! Be afraid! Be very afraid!"

Så Velkommen til en Elvis-maraton hvor THE KING minnes på flest mulig måter og hvor det nå 25 år etter hans død endelig er lov ”Å kødde med Kongen” i hans nærvær, fordi det er ingen tvil om at han er med oss: - ELVIS IS EVERYWHERE!!!


Elvis Tribute Memorial Day