Punk-A-Billy Rumble
Cave'n i Oslo 9. november 2002
Av Steinar Kallander
CAVEN, Økernveien Oslo - Gatenummeret eksisterer ikke, men CAVE'N er bunkeren på høyre side av Økernveien i Oslo. 50 meter ovenfor Tøyenkrysset/Senteret, inni fjellet, rett før avkjøring til Ensjø, med Tøyenbadet/Munch-museet på venstre side.
Lørdag 9. november står CAVE'N i retning av punkens innflytelse på Rockabilly-musikken og omvendt da begge disse musikkstiler hadde mye av samme fandenivolskhet og energi lagt til grunn. De beste og første av rockabilly-innspillingene hadde sin storhetstid i årene 1954-1957, men mange av artistene ble ikke større enn at de kun solgte lokalt på 50-tallet da musikken nok var for vill for det borgerlige USA og den ble i likhet med da punken oppsto på 70-tallet oppfattet som vulgær og forsøkt boikottet, sikkert fordi den boblet over av ukontrolerbart adrenalin våre formyndere ikke følte seg trygg på.
Mengden av obskure artister og innspillinger må ha vært grandios på 50-tallet da disse og all den svarte rock'n'roll lagt til grunn, samt de siste års fortolkning fortsatt skaper rockabilly-interesse og miljøer verden rundt og strømmen av skiver med slike innspillinger ser ikke ut til å stoppe.
Tidlig på 80-tallet oppsto en enda større tilnærmelse mellom punk og rockabilly og navn som Psychobilly og Punkabilly ble gode begreper for å beskrive folk med særdeles høye hårlakkerte rockabilly-sveiser i allsalgs farger og gjerne blekede ola-bukser. Psychobilly-en var faktisk med på å starte den trenden. Skinnjakkene var som punkernes med enda flere nagler og klærne skulle generelelt være mer istykker-revne enn Teddy Boys'ens elegante Drape-jakker. Musikken ble først og fremst frontet av gruppa Meteors som dannet denne stilen, og etterhvert fulgte band som Demented Are Go, Guana Batz, Ricochets og, ikke minst, King Kurt som nok ble de mest populære med sin helville Fun-A-Billy stil.
Alikevel hadde nok den amerikanske gruppa The Cramps mye å si for inspirasjonene da de dukket opp på 70-tallet med sin garage-trasha rockabilly, selv om Psychobilly'en var mer rockabilly-stilren, men gjerne tre ganger hastigeten og med hard bruk av kontrabass.
Tekstene, stemnigen og atmosfæren i musikken skulle helst illustrere all verdens jævelskap og selvopplevde psycho-opplevelser, men nesten som en mer morbid humortilnærming og forløper til det vi kaller Black Metal i dag.
Psychobilly-formen var mer HelloWeen og skrekkfilmer enn rein djevel-dyrkelse selv om den kunne virke gotisk dyster til tider. I bunn og grunn var Psychobilly ment som rein skrekk-humor. Punkabilly og Psychobilly er nesten to sider av samme sak og lørdag 9. november kommer et lag fra Sverige som heter FREEWAY JACKALS på Cave'n og som spiller en tung og ustrigla rockabilly med mye forfriskende energi og punk-tendenser.
Her er både kvinnelig og mannlig vokal og de ser selvsagt tøffe ut. Som support stiller Oslo Psychobilly-general Tore Hauge og hans band NUTCASE som tidligere het Psychosomatics og som de utvilsomt kledde like godt. Vi gleder oss til et gjenhør med Meteors-låta Wreckin Crew som de har satt norsk tekst til og kallt: "Vi er Vålenga".